בריאות טובה יותר לא חייבת לעלות ביוקר


מול המגמה שטוענת ולעתים בצדק, כי בריאות הופכת להיות נחלתם של אנשים עשירים בלבד, אני רוצה להציג הפעם כיוון אחר בו אטען שפעמים רבות דווקא הבחירה באורח חיים בריא יותר לא רק שלא עולה לנו יותר כסף אלא אפילו יכולה לחסוך לנו לא מעט כסף.
אבל אזהרה J
ביצוע חלק מהדברים אולי לא יעלה לכם כסף ואפילו יוכל לחסוך לכם, אבל כן דורש קצת זמן, תשומת לב, ולעתים שינוי הרגלים, בחירות וגישה לחיים, וזה כמובן חלק חשוב מהקטע.
1.      השקיעו בבריאות שלכם וברפואה מונעת באופן שוטף. במובן הכלכלי זה השקעה טובה לטווח ארוך. אם נשקיע היום, גם כאשר הבריאות שלנו במצב טוב, נוכל לחסוך הרבה משאבים בעתיד שיושקעו בתרופות, ביקורי רופאים והרבה לחץ וחרדה סביב מחלות שאפשר למנוע או לפחות להקטין את הסיכון לחלות בהן פשוט ע"י שינוי אורח החיים שלנו, מה זה אומר? תזונה טובה, פעילות גופנית, מנוחה, שינוי הגישה שלנו לחיים והבנה מה באמת משמעותי עבורנו, השקעה (לא כספית) במערכות יחסים וקשרים עם אנשים והקהילה. אלו דברים שכדאי להתחיל לעבוד עליהם כבר עכשיו ויכולים לשפר משמעותית את הבריאות והאושר שלנו.
2.      אנחנו צריכים ללמוד להגיד לא. לא כל דבר שמנסים למכור לנו טוב לנו. וגם אם התרגלנו לזה וזה "טעים" או "נוח", זה לא אומר שאי אפשר לשנות. לכולנו יש מנהגי צריכה אשר לא מוסיפים לבריאות שלנו וגם לא ממש תורמים לחשבון הבנק, לדוגמא ניקח צריכה יומיומית (ולעתים מוגזמת) של סיגריות, דיאט קולה, אלכוהול, מסטיקים, בורקס, חטיף שוקולד, נס קפה וכו'. בחרו אחד מאלו ושנו אותם, אפשר להיפטר מההרגל לגמרי, אבל זה לפעמים לא פשוט אז אפשר להסתפק בלהקטין את המינון בצורה משמעותית או לבחור במעבר להרגל אחר אבל קצת בריא יותר (למשל מ 4 כוסות נס קפה עם 2 סוכר כל יום, לכוס קפה שחור אחת בלי סוכר). זה אולי לא הוצאה ענקית כל יום אבל יכול להצטבר לסכומים גדולים מאוד לאורך זמן.
3.      ובהמשך לסעיף הקודם, אני כבר מספר שנים מסתדר די יפה בלי טלביזיה בבית. אפשר להמשיך לראות את הסדרות האהובות בשעות הפנאי דרך האינטרנט או אצל חברים, ובנוסף אתרי האינטרנט של הערוצים הגדולים מאפשרים צפייה בכמות גדולה של תוכן ואפשר לחבר את המחשב למסך טלביזיה וליהנות. אבל על מנוי להוט או יס אפשר די בקלות לוותר וזה חיסכון שיכול להגיע לאלפי שקלים כל שנה. מעבר לחיסכון הכספי זה יהפוך את הצפייה שלנו בטלביזיה ליותר ממוקדת ולא נמצא את עצמנו שוב מעבירים ערוצים בחיפוש אחר משהו מעניין להעביר את הזמן. בזמן שמתפנה אפשר לעשות הרבה דברים טובים יותר.
4.      צמצמו את השימוש באמצעי קירור וחימום למינון מתאים. הקיץ האחרון לטעמי היה ממש לא נורא, והחורף בארץ לא כרוך בדרך כלל בגלי קור קשים מדי. הגוף צריך ויכול ללמוד לווסת טמפרטורה בצורה טובה יותר כך שלא נצטרך בכל רגע להסתמך על מזגן או חימום. בנוסף קיימות דרכים אחרות לשמור על טמפרטורת הגוף ע"י תזונה מתאימה, ביגוד מתאים, עיצוב ובידוד הבית ועוד. נוחות מוגזמת לא בריאה לנו. זה לא בריא להיות בקיץ במזגן של 18 מעלות ובחורף בחימום של 30 מעלות מכיוון שיוצר מעברים קיצוניים מול מזג האוויר אשר בחוץ. אז לכל הפחות אפשר להתחיל עם לשנות בכמה מעלות קטנות את הטמפרטורה שאליה כיוונו, זה טוב לכם וטוב לסביבה. החיסכון הכספי יכול להיות די גדול, ויעידו כל מי שמקבל כל קיץ חשבונות חשמל בסך אלפי שקלים.
5.      לא לכל דבר אנחנו צריכים לעשות out sourcing, יש מוצרים ופעולות שאפשר ועדיף לעשות לבד. בדוגמא מעולם התזונה: תתחילו לבשל ולהכין אוכל פשוט ובריא בבית או חפשו חברים שעושים זאת. זה נכון שעבור מישהו שהבית שלו ריק לחלוטין ממצרכים, הכנה של ארוחה חד פעמית עשוי להיות סיפור לא זול, אבל ככל שמבשלים יותר בבית העלויות קטנות, הטעם משתפר וההנאה גדלה. זה גם נכון שחלקנו נמצאים רוב היום בעבודה (אפילו שמומלץ להביא אוכל מהבית ולכבד את החברים), או שחלקנו אף פעם לא הכנו יותר מחביתה, אז זהו, שאף פעם לא מאוחר להתחיל ולנסות. צריך לזכור שתמיד אפשר לחרוג ולאכול בחוץ במסעדה טובה או להתפנק ולאכול דברים "אסורים", קיצוניות לא טובה לנו ועדיף לבחור בדרך האמצע כפי שהמליץ הבודהה.  אבל מה שחשוב זה מה קורה רוב הזמן ושהמינונים יהיו סבירים. אם קונים חומרי גלם ומוצרים בצורה הטבעית שלהם ולא מוצרים מעובדים, קונים את פירות וירקות העונה, מבקרים בשוק מדי פעם וקונים מוצרים טובים במבצע, אפשר להקטין את ההוצאות, להכין אוכל בריא וטעים ולחסוך כסף.

עכשיו השאלה מה עושים עם הכסף ?
בטוח שתמצאו משהו J