תרגול של מודעות וחקירה עצמית


עד כמה אנו באמת מכירים את עצמנו ?
שאלה טובה לא?
אנחנו מתנהלים בחיי היום יום, עסוקים בעשייה, במחשבות ובדאגות
ולא תמיד פנויים לחיות ולהיות בתשומת לב למה באמת קורה איתנו.

אחד הדברים החשובים בעיני אשר משותפים לעולם היוגה ולעולם הפסיכולוגיה, הוא תהליך חשוב של התבוננות, אינטרוספקציה והבנה את עצמנו.
ביוגה יש מונח הנקרא Svadhyaya   
הוא מופיע בין השאר ביוגה סוטרה של פטנג'לי תחת עקרונות הניאמה.
משמעות המילה sva היא עצמי, ו adhyaya חקירה או לימוד, מכאן שמשמעות הצירוף הוא לימוד העצמי.
המונח מתורגם בצורה מסורתית כלימוד טקסטים עתיקים, ואכן טקסטים עתיקים ממסורות רוחניות שונות, כמו גם טקסטים חדשים יותר יכולים להוות השראה ללימוד עצמי מתוך היותם נקודת ייחוס והזדמנות לבחון את השקפותינו ולהיחשף לרעיונות ודרכי חשיבה.
בתרגול יוגה ללימוד העצמי חשיבות רבה, התרגול הינו מסגרת המאפשרת לנו לבחון את עצמנו ברבדים הפיזי, הרגשי והמנטאלי דרך הגוף ודרך הנשימה. מודעות והתבוננות בתרגול שלנו יעזרו לנו לזהות דפוסים והרגלים, להימנע מפציעות ולהפיק את המיטב מהתרגול בהתאם למצב בו אנו שרויים. אולי חשוב מכל ובעיני זו אחת המטרות של התרגול, התבוננות זו תוביל לבחינה עצמית גם מחוץ לתרגול שלנו ותהפוך עם הזמן להיות חלק אינטגרלי מחיינו השוטפים.
התבוננות עצמית ולימוד עצמי יכולים להתרחש בכל רגע נתון בחיינו ובכל פעולה אשר אנו עושים, כמובן שבמינון מתאים כך שלא נתחרפן מזה ועם חוש הומור כך שתמיד נדע לא לקחת את עצמנו יותר מדי ברצינות. פעולות אלו, בין אם זה אכילה, הליכה או צפייה בטלביזיה, יכולות לשמש כמראה בה נשתמש על מנת להבין את ההתנהגות שלנו והמניעים שלהם. במיוחד כדאי לשים דגש על בחינת יחסינו עם אנשים, רעיונות ואובייקטים הסובבים אותנו. כאשר נתחיל להבין את אלו, וזהו תהליך מתמשך, נמצא את הדרך להתקדמות.

אני מצרף פה ציטוט של קרישנמורטי
"To know oneself as one is requires an extraordinary alertness of mind , because 'what is' is constantly undergoing  transformation, change…"
"..because self knowledge cannot be given to us by another, it is not to be found through any book. We must discover, and to discover there must be the intention, the search, the inquiry."
Taken from "the first and last freedom" – J Krishnamurti