קחו כוס תה (או חליטה)

אחד הדברים הנחמדים שאפשר לעשות כשבחוץ קריר זה לשתות כוס תה חמה, ובקיץ חליטה מרעננת.
חוץ ממים אני שותה בעיקר חליטות של צמחים (ברגעים אלו חליטה של זוטא וקמומיל), יש לי בבית באופן קבוע מגוון עלים טריים או מיובשים, כך אפשר להתאים את החליטה למצב הרוח, מצב הבריאות והטעם שבא לנו ולעשות תערובות של צמחים שהולכים טוב ביחד.
לקראת החורף ישנם הרבה צמחים בעלי סגולות רפואיות אשר יכולים לעזור:
·         כתבתי בפוסט קודם על חליטות צמחים לחיזוק המערכת החיסונית.
·         לפתיחת הנשימה והצטננות מומלצים: מרווה, זוטא, נענע, לואיזה, קורנית (טימין) ורוזמרין.
       לשיעול רטוב וליחה: סמבוק, שומר, אזוב, קורנית לימונית ואכיניצאה
·         להעלאת החום והתנועה: ג'ינג'ר, קינמון, שומר, ציפורן.
לכל אלו סגולות רפואיות נוספות ואת כולם ניתן להשיג די בקלות בחנויות טבע ושווקים, כרגיל חשוב להזכיר שלשימוש עבור בעיות רפואיות מורכבות יותר מומלץ וכדאי להתייעץ עם אנשי מקצוע.

ועכשיו לתה אמיתי,
הוא מופק מעלי הצמח קמליה סיננסיס, עלי התה נוטים לנבול ולהתחמצן אם לא מייבשים אותם מיד לאחר קטיף העלים. תהליך עיבוד התה מפסיק את חמצון העלים על ידי הוצאת המים מהעלים באמצעות תהליכי חימום. באופן מסורתי מסווג התה לחמש קבוצות בהתאם לדרגת חמצון העלים: תה לבן, תה ירוק, אולונג, שחור ופו-אר.
התה הנפוץ ביותר הוא התה השחור, "הרגיל".
התה השחור מכיל קטצ'ינים להם תכונות נוגדות חימצון, אך פחות מתה ירוק, בנוסף הוא מכיל טיאנין, טנין ויחסית הרבה קפאין (אבל עדיין משמעותית פחות מקפה) אז זה משהו שצריך לקחת בחשבון.

תה ירוק, הוא המשקה הלאומי בסין ויפן, שהופך יותר ויותר פופולארי במערב בשל פעילותם של הפלבנואידים (הקטצ'ינים אשר הזכרנו לפני רגע) אשר תורמים רבות לבריאותנו, מספר מחקרים מצאו ששתיית תה ירוק באופן קבוע יכולה להקטין סיכון לבעיות לב, בעיות חניכיים, כולסטרול, אבנים בכליות, סרטן וירידה בפעילות הקוגניטיבית. תה ירוק זה עולם ומלואו וישנם סוגים רבים השונים זה מזה בסוג העלים, סביבת הגידול ותהליך העיבוד שלהם.
גם בתה הירוק יש קפאין, אבל לא הרבה, משהו כמו חמישית ממה שיש בקפה וחצי ממה שיש בתה שחור.



תה אדום, רויבוס (שיח אדום בשפת האפריקנס), מגיע משיח אשר גדל בדרום אפריקה, יש בו רמות גבוהות של אנטי אוקסידנטים, הוא עשיר במינרלים ופוליפנולים, אין בו קפאין ויש בו מעט טנין ביחס לתה שחור וירוק. הוא נחשב כטוב להורדת מתח, אלרגיות, אסטמה ובעיות עיכול, עדיין לא נערכו עליו מחקרים רבים כך שפעילותו ותכונותיו אינן ברורות מספיק.
לאחרונה אני שותה אותו די הרבה ומוצא שיש לו טעם והשפעה נעימים, אז ממליץ לנסות.



חשוב להדגיש שמומלץ מאוד להפחית או להוריד לחלוטין את השימוש בממתיקים בשתיית התה, זה גם בריא יותר וגם מאפשר להרגיש באמת את הטעמים של מה שאנחנו שותים, אם כבר משתמשים בממתיקים אז במידה, ועדיף בכאלו בריאים יותר. זה נהיה משמעותי ככל ששותים יותר.