טיפים לתזונה בחורף

בחורף מזג האוויר והסביבה משתנים, הגוף והצרכים שלו משתנים ולעתים גם מצב הרוח משתנה.
חלקנו מתמודדים עם מצבים בריאותיים שונים בחורף כמו: יובש, קור, ליחה, כאבי מפרקים, חוסר אנרגיה, הצטננות ועוד. גם מבחינת התזונה מתרחשים שינויים, עודף תיאבון אשר מגיע לעתים על מנת למלא תחושה של חוסר או לעזור פסיכולוגית כנגד הקור והחושך המוקדם, זמן רב יותר שאנו מבלים בבית לא רחוק מהמקרר, נטייה אבולוציונית לאכול ולרפד את הגוף לקראת החורף הקשה, ושינויים במצב הרוח אשר אצל רבים משפיעים בצורה די מהירה על התיאבון והתזונה.

חלק מהאינטואיציות ונטיות התזונה שלנו לחורף נכונות בבסיסן, רק שצריך לדאוג לשמור אותן במינון מתאים וקצת יותר בריאות, וזה לא תמיד כזה מסובך, נמשיך לכמה טיפים לתזונת חורף בריאה ומיטיבה:

  • עונת המרקים חוזרת- אין כמו מרק טעים לחורף, קל להכין בבית ולמי שלא בעניין אז  בהרבה מסעדות ובתי קפה מציעים מגוון מרקים וזו חלופה מצוינת וזולה לארוחת חורף חמה ובריאה יחסית. מומלצים מרקי ירקות שונים ובמיוחד מרקים כתומים אשר עשירים בבטא קרוטן, בעלי איכות מחממת בשל צבעם ומשלבים ירקות שורש (בטטה, דלעת, גזר) אשר טובים לאכילה בחורף. בנוסף מומלצים מרקי קטניות (עדשים/שעועית) אשר מספקים ערכים תזונתיים חשובים לגוף ותורמים לתחושת שובע.
מרק בטטה - תמונה מהבלוג תופינים
  • צריכת שמנים בריאים - חלקנו אולי מכירים בחורף את הקרייבינג למוצרים שמנים/מטוגנים, לעתים הנטייה הזו צריכה כוונון קל. במקום לאכול מאכלים עתירי שומן רווי או מטוגנים שאינם בריאים, יש לנסות ולהגדיל את צריכת השמנים הטובים בתפריט שלנו. מומלץ להשתמש בשמנים בכבישה קרה של שמן זית, קוקוס ואבוקדו. בנוסף לצרוך יותר אגוזים (למשל קשיו, מקדמיה, שקדים, אגוזי מלך, פקאן) וזרעים (פשתן, דלעת, חמניות, צ'יה) , על מנת להגדיל את כמות הזרעים והאגוזים אפשר להשתמש בממרחי / חמאות אגוזים מסוגים שונים שאפשר למצוא בחנויות הטבע. גם זיתים, אבוקדו וכמובן טחינה יכולים לעזור. 
  • תבלינים לחורף - ישנם מגוון תבלינים אשר ניתן להוסיף למזון ויכולים לעזור בהמרצת וחימום הגוף, העלאת אש העיכול (אגני שמה בעולם היוגה) ופתיחת מערכת הנשימה: ג'ינג'ר, קינמון, פלפל שחור, רוזמרין, תימין, זעתר, זרעי חרדל, כמון.
  • חורף הוא זמן מעולה לאכול דייסה, אפשר להכין דייסה משיבולת שועל (קוואקר) וגם מאורז / תירס / קינואה ועוד, זה מחמם נעים וטעים ואפשר לגוון בתוספות שונות: אגוזים, זרעים, פירות מיובשים, פירות יער, קינמון, מייפל, קוקוס טחון ועוד
  • כמו תמיד לאכול מירקות ופירות העונה: בחורף בולט מגוון של ירקות שורש שונים: בטטה, גזר, שומר, קולורבי, סלק, ארטישוק ירושלמי, לפת, סלרי וצנון, אפשר לשלב אותם במרקים, בתבשילים, לעשות ירקות בתנור ועוד. בנוסף יש בחורף הרבה עלים ירוקים המכילים מעט מאוד קלוריות והרבה חלבונים, ויטמינים, מינרלים וסיבים. בנוסף הם עוזרים לשמור על מאזן חומציות-בסיסיות טוב יותר בגוף. כמה דוגמאות לירוקים: חסות, תרד, מנגולד, קייל, עלי כרוב, פטרוזיליה, עלי סלרי, חוביזה, ארוגולה ועוד..
נעים להכיר - קייל

  • למי שסובל מליחה, חשוב לצמצם או להוריד לחלוטין מוצרים שייתכן שמעלים ליחה כמו: מוצרי חלב, בוטנים, בננות, קמח לבן, סוכר לבן, שוקולד וכמובן מזון מעובד או מטוגן. 
  • חשוב לדאוג לצריכה מספקת של ויטמינים ומינרלים אשר חשובים למערכת החיסון: ויטמין C, ויטמין D ואבץ, כתבתי על זה בפוסט קודם על חיזוק המערכת החיסונית 
  • כדאי לאכול באופן כללי יותר אוכל מבושל וחם (למי שלא דוגל בתזונה חיה), לשתות תה וחליטות לחורף ולצמצם צריכה של מזונות ומשקאות קרים אשר יכולים להחליש את העיכול.
**חשוב לומר שלכל אחד מתאימה תזונה אחרת כך שלא בטוח שכל הטיפים יתאימו, מומלץ תמיד להיעזר באנשי מקצוע ובעיקר לפתח הקשבה לצורכי הגוף שלנו ורגישות להשפעת התזונה על המצב הפיזי והמנטלי שלנו כדי לדעת עם הזמן מה התזונה החורפית הטובה ביותר עבורנו**

שיהיה לכולם בתיאבון

הנה עוד מתכון למשקה בריא ומחזק לחורף