על תודעה, מחשבות ויכולת ריכוז


אחד האתגרים הגדולים של כולנו הוא לשים לב ולנהל את המחשבות שלנו, אנחנו נדרשים לעשות דברים רבים בחיים היום יום שלנו. עבור חלקם אנחנו צריכים להתרכז יותר ועבור אחרים פחות או בכלל לא.
לאורך הדרך אנחנו חושבים על כל מיני דברים, לפעמים אנחנו מאוד מוטרדים מנושא מסוים ומחשבות יחזרו אליו, לפעמים אנחנו לא מרוכזים, והמחשבה קופצת מדבר לדבר בלי יכולת להישאר עם משהו לאורך זמן, לפעמים אנחנו לא חושבים על כלום ופשוט עושים משהו: לאכול, ללכת, לצחצח שיניים...


התוכן של המחשבות כל הזמן משתנה בהתאם למקום בו אנו נמצאים בחיים ואפשר ללמוד ממנו הרבה,
אפשר גם ללמוד הרבה על דפוס המחשבות או מצב התודעה שלנו ולעשות עם זה משהו, זה במיוחד חשוב למי שסובל מבעיות קשב וריכוז או מרגיש שמתקשה להתמודד עם המחשבות המטרידות שלו (ולכולנו יש).
דסיקאצ'ר ,מורה ליוגה ובנו של המורה הגדול קרישנהמצ'ריה, מזכיר באחד מספריו 5 רמות מחשבה המגיעות מהפילוסופיה היוגית העתיקה, אוסיף עליהם כמה מילים ומחשבות משלי:

Ksipta – כמו קוף שיכור שקופץ מענף לענף, זה יכול לתאר באופן יפה מצב של חוסר ריכוז אשר די נפוץ בימינו. כמות הגירויים אשר מגיעים מסביב והתרבות הטכנולוגית תורמים מאוד לכך. מצב תודעה זה בעייתי במיוחד כאשר אנחנו צריכים להתרכז במשהו לאורך זמן, יחד עם זאת יש לאופן מחשבה "קופי" יש גם יתרונות במצבים מסוימים, הוא מאפשר עבודה על כמה דברים במקביל, וכמו הקוף הוא גמיש, זריז קולט ומגיב מהר, רק צריך לשים לב שלא יוצאים איתו משליטה...



Mudha – הדימוי כאן הוא של בפאלו מים כבד שעומד שעות ליד מקווה מים, זהו מצב שמתאר קהות נפשית/מנטלית/רגשית. אתם יכולים לחשוב על אדם בדיכאון, עייף ופסיבי, מתקשה להניע את עצמו הן פיזית והן מנטאלית, אין לו כוח לעשות או לחשוב על שום דבר, אין יוזמה, אין סקרנות, אין אנרגיה. זה טוב וחשוב לדעת לנוח, להרפות, לא לחשוב כל הזמן, אבל כאשר זה המצב השולט יש בעיה וצריך לטפל בה.

Viksipta – במצב זה יש תנועה למיינד אבל היא מתקשה לייצר משמעות וכיוון עקביים, במצב זה קיימים לרוב ספקות, חוסר ביטחון וחוסר ודאות לגבי מה רוצים/עושים. מצב זה יכול לאפיין למשל תקופות של התלבטות ויש לו ערך כאשר יוביל אותנו בסופו של דבר לעשייה, החלטה, או הבנה טובה יותר של הנושאים עליהם אנחנו חושבים.

Ekagrata – (eka- פירושו אחד) במצב זה יש פחות השפעה להפרעות והסחות דעת. האדם מצליח למקד את תשומת הלב והחשיבה לאובייקט או כיוון מסוים ולהתקדם בו. מושג זה דומה למושג דהארנה - ריכוז, מושג חשוב ביוגה עליו ארחיב בפעם אחרת, יש כמובן מגוון תרגילי יוגה לשיפור יכולת הריכוז הכוללים בין השאר מיקוד תשומת לב לאובייקט אחד, למשל התמקדות בתחושת הנשימה למשך זמן במקום אחד בגוף (הבטן/החזה/קצה האף) וגם תרגילים פיזיים כמו תנוחות שיווי משקל אשר מסייעות מאוד ליכולת הריכוז וההתמקדות.

Nirodha – במצב זה המיינד (ההכרה שלנו) מחובר באופן מלא לאובייקט תשומת הלב, זהו מצב תודעה של מדיטציה אשר מאפשר נוכחות  וקשב מלא למחשבה (ובאופן דומה גם לעשייה או פעילות כלשהי). ישנם אנשים עבורם מצב זה מגיע יותר בקלות או טבעיות וישנם אנשים להם זהו אתגר גדול. כמובן שמצב זה ארעי ויש זמנים בהם מאוד קשה להגיע אליו. מניסיוני בעזרת תרגול יוגה, מדיטציה וקשב אפשר להשתפר הן בלהגיע אליו והן להישאר בו. 

איך שאני רואה את הדברים, המטרה היא לאו דווקא להיות כל הזמן באותו דפוס מחשבות, אלא להכיר את עצמנו במובן הזה, ללמוד להשתפר ולהתפתח במקומות שצריכים ולהתאים את עצמנו לדרישות המציאות המשתנה. 
הרהור נעים.