על הגישה לביצוע תנוחות יוגה

תנוחות היוגה - או בשמן ההודי אסאנות הן חלק חשוב ומשמעותי בתרגול היוגה. יש המון תנוחות ולכל אחת מעלות משלה.

כשמתרגלים יוגה באופן קבוע לומדים להכיר את התנוחות השונות ואת ההשפעות השונות שלהן על הגוף ועל התודעה. בתור מורה ליוגה אני מנסה להעביר את המסר שה "מה" של התנוחה חשוב אבל ה "איך" של התנוחה אולי חשוב אף יותר. כוונתי היא שתנוחות יש הרבה וחשוב ללמוד איך לעשות אותן באופן מיטבי אבל הגישה שלנו לתנוחות והנוכחות שלנו בתנוחה היא בעצם מה שחשוב. כל תנוחה, בין אם היא פשוטה מאוד או מאתגרת ביותר עבורנו היא הזדמנות לארגן את הגוף, לחבר בין התודעה לגוף, לעבוד עם תשומת הלב ולמצוא חוויה של איזון בין מאמץ להרפייה, יציבות ונינוחות. עם הזמן תרגול התנוחות ומודעות הגוף שלנו מתרחבים ומשתלבים בחיי היום יום והגוף מפנים וזוכר.

תנוחת היוגה חצי ירח ardha chandrasana
בספר עץ היוגה של איינגר שלשמחתי תורגם לעברית ע"י איל שפרוני יש קטע מעניין בנושא התנוחות ואני מביא חלק ממנו, אולי עבור חלק מהקוראים זה ישמע קצת מופשט או לא ברור, אבל מקווה שייתן בכל זאת השראה:
"אסאנה משמעה תנוחה, כלומר אמנות הצבת הגוף כמכלול מתוך גישה פיזית, מנטלית ורוחנית. לתנוחה יש שני היבטים, הצגה ורגיעה (posing and reposing) הצגה היא פעולה. הצגת התנוחה פירושה הצבת האברים והגוף בהיערכות מסוימת הנדרשת על פי האסנה שמבצעים. רגיעה היא התבוננות בתנוחה והערכה מחודשת שלה. במצב הרגיעה בתוך התנוחה יש להרהר בתנוחה ולעשות את ההתאמות הנדרשות, כך שאברי הגוף וחלקיו השונים יוצבו במקומם בסדר הנכון ויחושו מנוחה ורגיעה, והתודעה תחווה את השלווה והרוגע של העצמות, המפרקים, השרירים, הסיבים והתאים. דרך התבוננות איזה חלק של התודעה עובד ולאיזה חלק של הגוף אין התודעה חודרת, אנו מרחיבים את המיינד לממדי הגוף. כפי שהגוף מתכווץ או מתרחב, כך התבונה מתכווצת או מתרחבת כדי להגיע לכל חלק בגוף. זה מה שנקרא רגיעה (reposing), זוהי רגישות או חדות. כשחדות זו באה במגע שווה עם הגוף, הנפש והנשמה, אנו נמצאים במצב התבוננות או מדיטציה הידוע כאסאנה, השניויות בין הגוף לנפש ובין הנפש לנשמה מתפוגגת."



למי שמעוניין הנה עוד כמה קישורים לדברים שכתבתי על תנוחות יוגה שונות:
טיפים לתנוחות יוגה של כפיפות אחורה
על תנוחות יוגה של שיווי משקל
מאמר על תנוחת הלוחם 2