על תרגול מדיטציה ביוגה והזמנה לבוא למדיטציה

החודש (בספטמבר) אני עושה שני שיעורי יוגה ארוכים אשר יכללו גם ישיבה למדיטציה בסופם (הפרטים בהמשך).
באיזשהו אופן, תרגול מדיטציה בישיבה משויך פעמים רבות יותר לבודהיזם, ויפאסנה וכו' ופחות לתרגול יוגה אשר אולי מוכר יותר לקהל הרחב דרך תרגול האסאנות - תנוחות היוגה שאנחנו עושים. אבל חשוב לדעת שלתרגילי ריכוז, התבוננות ומדיטציה שונים יש חלק חשוב ומשמעותי במסורת היוגה. במובן מסוים אפילו אפשר לומר שאחת המטרות של תרגול התנוחות הוא להכין את הגוף ואת הנפש שלנו לישיבה ולהמשך התנסות בטכניקות אשר עובדות על רבדים פנימיים יותר.

אפשר למשל להסתכל על שמונת איברי היוגה לפי פטנג'לי - אשר ניתן לומר שארבעת האחרונים מביניהם מתייחסים לתהליכי מדיטציה:

  • פרטיהארה - כינוס החושים
  • דהראנה - ריכוז והתמקדות
  • דהיאנה - התמקדות באובייקט ללא הפרעה - מדיטציה
  • וסמאדהי - חופש / שחרור מוחלט / התמסרות / אחדות מלאה עם האובייקט, תלוי בפרשנות

גם בחלק ניכר מהטקסטים העתיקים של היוגה (למשל האטה יוגה פרדיפיקה או yoga yajnavalkya) אשר מדברים ומפרטים לגבי טכניקות התרגול המעשי ניתן למצוא בעיקר דגש על תנוחות ישיבה, תרגילי נשימה וריכוז ומודרות ופחות על תנוחות היוגה כפי שמכירים אותן היום. וכשמסתכלים על תמונות ופסלים של האלים ההודיים, ובמיוחד על שיווה שנחשב גדול היוגים, ניתן פעמים רבות למצוא אותם בתנוחות מדיטציה, יושבים עם גוו זקוף.

שיווה - האל היוגי יושב בתנוחת מדיטציה


מכיוון אחר, נראה שלתרגול מדיטציה על צורותיה השונות יש אפקטים מועילים לבריאות הגוף והנפש כפי שמחקרים רבים מראים בשנים האחרונות בעיקר על מדיטציית קשיבות mindfullness , ושדווקא בתקופה הזו, של עודף גירויים, דרישות לוחצות מהסביבה וחוסר שקט קולקטיבי, חשוב לתרגל את היכולת לעצור ולשבת בשקט, וזה לא תמיד בא בקלות.

אז אני מזמין אתכם לקרוא עוד על מדיטציה, להתחיל לתרגל, ולמי שרוצה, להצטרף לאחד השיעורים ולהתנסות בישיבה למדיטציה שקטה של 20 דקות, בתקווה שיהיו עוד כאלה בהמשך:

  1. במסגרת שיעור העמקה בסטודיו פראנה גבעתיים ביום שבת ה 6.9 בשעות 12:15-14:45
  2. ובמסגרת תרגול יוגה ומדיטציה בסטודיו פראנה תל אביב ביום שבת ה 20.9 בשעות 19:00-21:00

אולי יעניין אתכם לקרוא עוד: