אורח חיים ותזונה לחולי לב וכלי דם


מחלות לב הינן בין גורמי התמותה המובילים בעולם ובישראל.
בשנים האחרונות חלה ירידה בהיקף התמותה ממחלות לב בשל הגברת המודעות בקרב הציבור והתקדמות הטיפולים הרפואיים השונים הן למטרות זיהוי ומניעה בקבוצות סיכון והן התמודדות עם המחלה.
יחד עם זאת עדיין ניתן לשמוע פעמים רבות על אנשים וחלקם "צעירים ובריאים" אשר נפגעו ממחלת לב ואכן ישנם מחקרים המראים כי מחלות לב יכולות להתפתח כבר בגיל צעיר ולעתים לתפוס אותנו בלתי מוכנים ובלי תסמינים מוקדמים לאזהרה. לשמחתנו, גם כאן, שינוי בתזונה ובאורח החיים יכול להשפיע בצורה חיובית למניעה והתמודדות עם מחלות לב וכלי דם, וזה במיוחד חשוב למי שנמצא בקבוצת סיכון או כבר יודע שמצבו אינו אופטימלי.

נתחיל עם כמה מחקרים רלבנטיים
כבר בשנות ה 50 ד"ר מוריסון מלוס אנג'לס עשה מחקר עצמאי על מנת לבדוק קשר בין צריכת שומן בתזונה לשכיחותה של מחלת טרשת העורקים דרך דיאטה שהתבססה על הפחתה של כמות השומן והכולסטרול בתזונה של מטופלים אשר עברו התקף לב. בין התוצאות: אחרי 12 שנה כל משתתפי קבוצת הביקורת נפטרו, בקבוצת הדיאטה היה שיעור הישרדות של 38%.

ונתקרב לימינו, בשנות ה 90, ד"ר אסלסטיין החליט לבדוק את ההשפעה של תזונה מלאה וצמחית על תחלואה של חולי לב. התפריט הדיאטטי שניתן למטופלים כמעט ולא הכיל שומנים או חלבונים מן החי ועם הזמן גם הומלץ להפסיק לצרוך מוצרי חלב רזים. 18 המטופלים של ד"ר אסלסטיין הצליחו בצורה מדהימה, רמת הכולסטרול הממוצעת ירדה מ 246 ל 137 וחשוב מכך ב 11 שנים שלאחר מכן התרחש רק אירוע לב אחד בקרב המטופלים, בקרב 70% מהם העורקים שהיו חסומים נפתחו. אתם מוזמנים לצפות בסרטון וידאו בו ד"ר אסלסטיין מדבר על המחקר שלו.

ומפורסם מאוד הוא ד"ר דין אורניש (קישור לאתר שלו פה), אחד מהרופאים הבולטים בתחום אשר עוסק מזה שנים רבות בקשר בין בריאות הלב ואורח חיים ומקדם את המודעות לכך. ד"ר אורניש משלב בתוכניתו תפריט תזונה דל שומן המתבסס על מזונות מן הצומח  ובנוסף שיטות להפגת מתחים כמו מדיטציה, תרגילי נשימה וטכניקות הרפיה, פעילות גופנית קבועה ותמיכה מהסביבה. המחקרים של ד"ר אורניש מראים תוצאות מרשימות עם מגוון אוכלוסיות כולל חולי לב. למי שמעוניין מומלץ לקרוא עוד על המחקרים הרלבנטיים באתר שלו.

כיום חלק מהתוכניות הללו או דומות להן מיושמות גם במסגרת הרפואה הקונבנציונאלית ובנוסף ליתרונות הבריאותיים שלהם יש לזכור כי הן יכולות לחסוך סכומי עתק אשר מושקעים בטיפול רפואי בחולי לב. יחד עם זאת נראה כי דרך של שינוי של תזונה ואורחות חיים עדיין אינה המועדפת בקרב חלקים ניכרים מהאוכלוסייה אשר מעדיפים להסתמך על טיפולים תרופתיים מאשר לעשות שינוי באורח החיים.

וכעת למספר המלצות לתזונה ואורח חיים, מומלץ כמובן להיעזר באנשי מקצוע
תזונה
  • להקפיד על תזונה מבוססת על מזון מלא ומזון מן הצומח: ירקות, פירות, דגנים מלאים וקטניות, דגים למי שאוכל.
  • לקבל חומצות שומניות חיוניות דרך צריכה של דגים, אגוזים, שמן זית, זרעי פשתן וצ'יה
  • לדאוג לצריכה מספקת של סיבים תזונתיים
  • לדאוג לצריכה מגוונת של נוגדי חמצון דרך ירקות, פירות, תה ירוק, קליפות ענבים, היביסקוס ועוד.
  • אפשר להוסיף צריכה של שום ובצל מסוגים שונים אשר עוזרים בהפחתת לחץ דם
  • לדאוג לצריכה מספקת מהמזון של אשלגן ומגנזיום אשר חשובים לבריאות הלב
  • להפחית צריכה של מזון מעובד, סוכר לבן, שומנים מזיקים, ומזונות ריקים מרכיבים תזונתיים.
  • שימוש מבוקר בצמחי מרפא אשר נחשבים כתומכים בלב וכלי הדם: חילבה, עלי זית, קצח, סרפד וטיליה

הפגת מתחים – בעזרת טכניקות הרפיה, מדיטציה או יוגה , תחביבים מרגיעים או ע"י שיחה עם איש מקצוע או במסגרת קבוצת תמיכה מתאימה.
פעילות גופנית – פעילות גופנית חיונית לשמירה על תפקוד הלב, היא אינה צריכה להיות נוקשה ואינטנסיבית מדי וצריכה להיות מותאמת ליכולות האדם.
טיפולי מגע -  עיסויים וטיפולי מגע אחרים יכולים לעזור בשיפור זרימת הדם, שיפור פעולות הגוף והפגת מתחים ולכן יכולים להיות בעלי ערך רב כתוספת לטיפול במחלת לב.

לסיכום,
שינוי באורח החיים יכול להניב תוצאות מרשימות במניעה וריפוי של מחלות לב, אם אתם בסיכון או מכירים מישהו אחר שחולה או נמצא בסיכון, אנא הפיצו את המידע הזה הלאה.

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

במאמר זה התבססתי על:
מחקר סין – ד"ר קמפבל
האנציקלופדיה החדשה לריפוי טבעי – ד"ר באלך וד"ר סטנגלר
סודות מן השדות – אבי ציטרשפילר
אתר האינטרנט של ד"ר דין אורניש